Start-up & Innovation SHERPA

  • Start-up
  • Innovació
  • Desenvolupament econòmic
  • Formació
  • Sherpa
  • Blog
  • Referències
  • Contacte

26 de juliol de 2010 By jpuigdellivol Leave a Comment

El Cicle de Vida de l’Start-up – Fase INTRODUCCIÓ

Twitter0
Facebook0
Google+0
LinkedIn0

Partint de l’experiència de la fase llavor i del model de negoci obtingut, cal potenciar-lo i reafirmar-lo, tot buscant uns ingressos regulars i amb una rendibilitat correcta.

Model de negoci vàlid

Es tracta de verificar l’estratègia comercial i de producte establerta en la fase prèvia, i ajustar-la si cal. Per això, té una component de producció i comercial importants, així com també de control de qualitat i devoció total per garantir la satisfacció màxima d’aquests primers clients.

Per altra banda, més avançada aquesta fase i un cop confirmat aquest bon camí (ingressos cada vegada més regulars i rendibles), caldrà treballar en l’optimització de les operacions a fi de millorar el producte o servei ofert, i també l’eficiència i els costos operatius.

Tot això per preparar l’empresa pel salt a la fase següent, on es tractarà d’escalar el negoci i aconseguir un creixement important i sostenible. L’estratègia es basarà en replicar el model consolidat, tot fent els ajustos que toqui segons la dimensió per on s’escali (nombre d’usuaris, geogràfic, ampliació de producte, ampliació del segment objectiu, …).

Per aquest motiu, cal tenir un model de negoci consolidat, i una operativa acceptable, si no es vol arrossegar i amplificar grans ineficiències. Aquests aspectes no ens garantiran l’èxit, però n’augmentaran les possibilitats, així com també acotaran les conseqüències en cas d’equivocar-se.

De tot plegat, el més important en aquesta fase són aquests ingressos regulars ja que a part de validar el model de negoci, seran importants per contribuir a finançar el futur creixement, i afrontar-lo amb majors garanties.

OBJECTIU: ingressos regulars i funcionament operatiu acceptable.

Les característiques més significatives d’aquesta fase són les següents:

  • Focus: el camí ja està clar i il.luminat, només n’hi ha un i s’ha contrastat. És important no dispersar-se.
  • Organigrama: l’organització de l’empresa es professionalitza i segmenta, deixant de ser plana. S’experimenten canvis de la cultura empresarial que s’han d’assimilar.
  • Ingressos: cada vegada amb més regularitat, volum i rendibilitat.
  • Planificació: el focus ens permet definir més fidelment el camí a seguir a través d’un pla d’acció detallat, lligat al pla d’empresa: planificació de la producció, comercial, marketing, persones i financera (tant per separat com de forma integrada).
  • Control: el capital circulant és més elevat i creix contínuament, així que les necessitats de finançament també. Cal un control financer i de tresoreria més acurat, lligat al pla financer.
  • Creixement: el d’aquesta fase és un primer pas, petit però proporcionalment molt important.
  • Referent: es fixaran els fonaments i valors de l’empresa amb les moltes decisions i accions que es prenguin.
  • Eficiència: ara ja és important, per escalar amb majors garanties.

I algunes de les accions més importants que cal dur a terme al llarg d’aquesta fase són aquestes:

  • Acció comercial molt intensa.
  • Desenvolupament del canal de distribució.
  • Organització de l’empresa en les àrees funcionals principals, a fi d’agilitzar i millorar l’operativa.
  • Definició de processos bàsics per aguantar l’operativa.
  • Cercar fonts per finançar el circulant més elevat i creixent.
  • Estar al dia de les subvencions i ajudes públiques, així com dominar el finançament a llarg a través d’entitats financeres.
  • Opció o necessitat de buscar capital extern en inversors privats, per afrontar la fase de creixement. Cal començar aquesta cerca molt abans que arribi el moment de necessitar-los o d’estar preparats per a rebre’ls (invest-ready): requereix un llarg procés d’aprenentatge previ.
  • Cerca de talent indispensable per àrees específiques de l’empresa. El reclutament és un procés clau per l’èxit de l’empresa:
    • Els 5 primers fitxatges seran el DreamTeam de l’empresa.
    • Els pròxims 20 seran claus per preparar i executar l’expansió.
    • Si es produeix qualsevol error durant el reclutament, cal corregir-lo urgentment.
  • Atenció màxima al control de qualitat i a la satisfacció del client:
    • S’està experimentant amb ell.
    • Pot ser un gran prescriptor i referència.
    • Cal inculcar aquesta filosofia en tots els estaments de l’empresa, abans d’anar a més.
  • Promoció i marquèting cada vegada més intens i focalitzat.
  • Definició i reafirmació de la filosofia de l’empresa (valors, missió i estratègia) en totes les àrees de l’organització. És un moment de canvis, i cal fer partícep a tothom en la construcció d’aquests fonaments.
  • Establiment de polítiques internes, sobretot la gestió de les persones: reclutament, flexibilitat, expectatives, desenvolupament professional, …
  • Comunicació formal i informal, àgil i eficient, multilateral, creïble.
  • Optimització dels processos operatius per poder escalar el projecte sense arrossegar grans ineficiències.
  • Preparació per l’escalat: cultural i organitzativa.
  • Esborrany de l’estratègia de creixement (pla estratègic), a partir de l’experiència actual, la informació de mercat i tendències, i la missió i objectius de l’empresa.

És una de les fases més importants en el cicle de vida de l’start-up, ja que l’evolució que experimenta l’empresa durant aquest període és, proporcionalment, de grans dimensions: en ingressos, despeses, treballadors, clients, proveïdors, processos, decisions, etc… I a més, és el primer gran creixement que experimenta.

Per això, les decisions que es prenguin en aquesta fase determinant en gran mesura l’esperit i valors de l’empresa en el futur, així com també el seu èxit.

Gràcies! :·)

Jordi Puigdellívol
SHERPA.cat

Filed Under: General Tagged With: canvi, emprendre, fase introducció, ingressos, optimització, start-up

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

[ ALTRES ARTICLES ]

El Cicle de Vida de l’Start-up – Fase IDEA

Fomentant l’Emprenedoria als Cicles Formatius. IES Ribot i Serra

Impuls de la cooperació inter i intra polígons al Bages

El cercle virtuós per generar “traction” per la teva start-up

Innovació en model de negoci: impulsant la competitivitat de les PIME

[ Núvol d’etiquetes ]

actitud associacions bizmodelscope business model SCOPE canvi catàleg 2015 challenge cicle de vida clima de treball col·laboració público-privada competitivitat comunicar confiança consell comarcal del bages cooperació empresarial creativitat customer development diversitat emprendre emprenedoria estudiants exploració formació Generalitat de Catalunya habilitats directives iFest innovació innovació en model de negoci innovar intraemprenedoria management manresa model de negoci optimitzar pime polígons d'activitat econòmica proactivitat prototipar resiliència sant joan de vilatorrada sistematitzar start-up talent treball en equip world café
SERVEIS
Start-up
Innovació
Desenvolupament econòmic
Formació
ALTRA INFORMACIÓ
Sherpa
Blog
Referències
Contacte
CONTACTE
c. Les Planes, 39, 2n-1ª
08201 - Sabadell

Linkedin - Start-up & Innovation SHERPA - Jordi PuigdellívolTwitter - Start-up & Innovation SHERPA - Jordi PuigdellívolSlideshare - Start-up & Innovation SHERPA - Jordi Puigdellívol