En l’entorn actual cada vegada més complex, dinàmic i incert, les PIME han de ser capaces d’evolucionar i adaptar-se per ser encara més competitives. Innovar ja no és opcional, sinó imprescindible, però sovint no n’hi ha prou en innovar en producte o en processos. La innovació en model de negoci és el tipus d’innovació amb major impacte en els resultats d’una empresa i en la seva competitivitat i resiliència. Abans, però, cal en la PIME un canvi d’actitud, estratègia i paradigma.

Per una banda, la PIME ha estat tradicionalment reactiva alhora d’evolucionar i la majoria de vegades aquesta transformació ve forçada per unes circumstàncies externes que no permeten altra opció. Centrades majoritàriament en el seu dia a dia, quan les PIME han d’encarar transformacions importants ho fan de manera improvisada, tard i en molts casos amb conseqüències negatives. És possible i necessari treballar d’una forma més proactiva apostant per fer aflorar la capacitat innovadora que tenen les persones de qualsevol empresa.
Per altra banda, la gestió d’empreses ha pivotat històricament entorn el producte o servei: a l’hora d’organitzar-se, en la presa de decisions, i en molts altres àmbits com ara també la innovació. La tecnologia i els productes com a tal no tenen un valor específic, sinó que el seu valor el determina el model de negoci emprat per dur aquest producte al mercat. Per això, cal canviar el paradigma de gestionar les empreses en clau de producte/servei cap a la gestió en clau de model de negoci. Una perspectiva més àmplia que posa l’accent tant a la globalitat de tots els elements clau d’una empresa, com també en la seva relació i integració.
El model de negoci explica com una organització aconsegueix transformar la seva visió en una realitat que perdura amb el temps. És a dir, explica la lògica que fa guanyar diners a l’organització i l’acosta a la seva missió. Més informació, en el següent enllaç.

La necessitat de ser més proactius i innovadors, així com també la de canviar el paradigma de la gestió treballant en clau de negoci, és el que mou a moltes empreses a innovar en el model de negoci. És innovació que va més enllà del producte i els processos, i busca combinar de forma més eficient els recursos i capacitats ja existents en una empresa. Es tracta de modificar simultàniament més d’un element del model de negoci per aconseguir optar a noves oportunitats. En parlava ja fa uns anys en aquest article.
La innovació en model de negoci es caracteritza sovint per un èmfasi en la diversitat i en l’obertura. Diversitat perquè requereix que hi participin persones dels diferents departaments de l’empresa i amb perfils complementaris. I obertura perquè aquest tipus d’innovació convida a cercar aliances i treballar de manera col·laborativa amb altres organitzacions per capturar oportunitats que de manera individual difícilment assoliríem.
Els beneficis que la innovació tradicional (producte o processos) aporta a les empreses són una millora de la competitivitat (augmentar ingressos i reduir costos), major resiliència (avantatge competitiva) i un clima de treball molt més gratificant (competitivitat i resiliència futura).
Quan parlem d’innovació en model de negoci, aquests beneficis s’amplifiquen notablement. La competitivitat pot ser encara major ja que no es treballa en canvis locals sinó globals i relacionats. La resiliència serà molt més alta ja que al modificar més d’un element del model de negoci resulta més complicat de copiar i per tant l’avantatge competitiva és encara major. Finalment, el clima de treball serà encara més gratificant ja que caldrà implicar a persones de tots els departaments de l’empresa, i no només de l’àmbit de desenvolupament de producte o bé de processos.
Així doncs, no només el retorn de la innovació en model de negoci és molt més alt que la innovació en producte o processos, sinó que també requereix molta menys inversió (R+D, recursos especialitzats, etc). Per tot això, la innovació en model de negoci no només és imprescindible per la PIME sinó que és el tipus d’innovació adequada per a ella i suposa una gran oportunitat per acostar la PIME a la innovació.
Fins al dia d’avui, la majoria de casos d’innovació en model de negoci els trobem en els àmbits de les start-up i de les grans empreses. Per una banda, les start-up que tenen una visió potent i perseveren en explorar per fer evolucionar el seu model de negoci, aconsegueixen capturar la gran oportunitat de negoci que intueixen (per exemple, Kantox – veure article -, Wallapop, Ulabox). Per altra banda, les grans empreses que disposen de grans recursos i capacitats, i són proactius a explorar-ne combinacions diferents també aconsegueixen capturar noves oportunitats de negoci (per exemple, Naturhouse – veure article -, Apple – veure article -, IBM).
Si alguna cosa tenen en comú les start-up i les grans empreses que aconsegueixen innovar en model de negoci és la capacitat d’explorar i fer evolucionar el seu model de negoci. Aquests processos d’exploració es poden sistematitzar i les PIME poden adoptar-los i aprofitar-los en la seva estratègia. Tan sols cal un canvi d’actitud per a ser proactius, un canvi d’estratègia per apropar-se a la innovació, i un canvi de paradigma per gestionar en clau de model de negoci. Ara és el moment: hi estàs disposat?
Gràcies!
Jordi Puigdellívol
SHERPA.cat
Deixa un comentari