Encara se’m posa la pell de gallina al recordar la vivència del Challenge Imagine de l’iFest, el passat 20 de desembre. Va ser tan emocionant viure i veure les cares de 2.400 estudiants de Batxi i FP resolent reptes en equip i transformant-los en solucions innovadores en els àmbits de la cultura, mobilitat verda i atenció a la gent gran.

01. El Challenge: Intensitat, Innovació, Impacte
El Challenge Imagine era un dels 3 blocs de l’iFest, un esdeveniment de la Generalitat de Catalunya que busca fomentar l’actitud emprenedora i innovadora entre el jovent per activar el gran talent que tots ells tenen.
El Challenge el va organitzar el Xavier Verdaguer i el seu equip de dreamers de l’Imagine Creativity Center, i vaig tenir la sort de col·laborar-hi, tant en el disseny de la dinàmica com aportant-hi el Model de Negoci SCOPE per ajudar a aterrar les idees a la realitat. Em van fer sentir un més de la família Imagine.

Per tots nosaltres també va ser un gran repte treballar per a què el Challenge Imagine tingués un impacte molt positiu en el jovent:
-
3 challenges temàtics diferents: innovació cultural, mobilitat verda i atenció a la gent gran.
-
2.400 estudiants agrupats en 3 blocs de 800 per a cada challenge.
-
100 facilitadors, entre professors, tècnics d’empresa i dreamers.
-
100 equips de 8 estudiants que no es coneixien prèviament, en cada challenge.
-
Crear solucions innovadores i viables partint des de zero i aplicant un procés creatiu complert.
-
Competició de pitch (comunicació) per fases per escollir l’equip amb la proposta més impactant.
-
Els estudiants no tenien perquè tenir coneixements previs en creativitat, empresa o innovació.
-
I tot això, en només 100 minuts per cada challenge!
Per això, alguns diumenges tarda-nit ens vam trobar tot l’equip per integrar i acabar de donar forma a la dinàmica, i sobretot per fer un test final amb 2 equips de 8 estudiants on vam validar diversos punts, però també vam identificar algun punt dèbil a millorar.

Els 100 minuts del Challenge Imagine estaven dividits en dos blocs: un per crear la solució innovadora i l’altre per la competició de pitchs per comunicar i “vendre” la solució. I tot estava temporitzat al detall amb l’ajuda del gong.

El primer bloc començava amb la selecció del repte, on cada equip havia d’identificar un problema a resoldre dels diversos que se li oferien, i re-escriure’l en clau de repte: “Com podríem … ?”. El següent pas era la generació d’idees molt creatives per resoldre el repte (divergència), d’on al final n’havien d’escollir només una (inici de la convergència). I finalment, havien de transformar la idea en realitat treballant diversos aspectes: prototipatge, validació, model de negoci i comunicació.
El segon bloc era una competició en eliminatòries per escollir la millor solució en clau d’innovació i potencial. En cada eliminatòria, els equips feien el seu pitch i l’anaven iterant i millorant. De les 100 propostes innovadores, els 10 grups de jurats per zona en van escollir 10 (una per zona). Aquests 10 equips van presentar la seva proposta fent un pitch de peus a les cadires, i se’n van seleccionar només 2 a partir de les votacions de tots els participants. Finalment, aquests dos finalistes van presentar la seva proposta dalt l’escenari i el jurat n’escollia la més innovadora i viable.
02. Model de Negoci SCOPE per ordenar la idea
El Model de Negoci SCOPE era una de les eines que tenien els estudiants per transformar les idees en realitat en el primer bloc, i només amb 10 minuts, treballant simultàniament també el prototipatge, la validació i la comunicació. Havien de treballar “només” els 8 components principals de l’SCOPE per ajudar-los a lligar caps, estructurar tot el que havien generat i reflexionar des d’una visió global.
Tot això només amb 3 minuts previs d’explicació sobre l’SCOPE als 800 estudiants de cada challenge, on la majoria ni el coneixia. I els resultats van ser espectaculars, ja que més d’un 80% dels equips van omplir tots els 8 components, i més d’un 95% dels equips van omplir un mínim de 7 components.
03. Conclusions
El Challenge Imagine va ser un repte en sí mateix, on més enllà del disseny de la dinàmica i la conducció de l’event, hi havien també reptes titànics pel què fa a la logística de materials, facilitadors i producció (Xavier Verdaguer, Daria Shornikova i Lluís Cintas d’Imagine.cc), coordinació amb centenars d’instituts i professors (Dani Bernard del Programa Innova FP del Dept. d’Ensenyament), logística i producció de tot l’iFest (Marcel Abril de LasCreativas.com), i la coordinació de tot plegat (Pere Condom i Montse Sánchez del Catalunya Emprèn del Dept. D’Empresa).
Només puc dir més que moltes gràcies per haver comptat amb mi, per la confiança i l’entrega de tots plegats. Començant per en Xavier Verdaguer i en Dani Bernard, passant per tots els col·laboradors, i acabant per cada un dels estudiants que van decidir viure aquest Challenge Imagine. Ha estat una experiència molt enriquidora i on he gaudit de valent.


Tot i que l’equip guanyador s’enduia uns premis molt interessants de Imagine.cc, el premi més gran se l’enduien tots els participants: l’experiència, l’aprenentatge, les coneixences, i sobretot la creença en el talent d’un mateix i el potencial de la col·laboració i creativitat.
Crec que l’impacte més valuós va ser el trencar tants “sostres de vidre” del jovent al experimentar el que es pot arribar a fer en 100 minuts si tens una actitud adequada, coneixement i mètode. Tenim molt de talent entre el jovent d’aquest país i molt de futur si l’encaminem bé!
Gràcies! :·)
Deixa un comentari